Tekakor

Sitter och mumsar på en alldeles varm, nygräddad tekaka.
Det har jag roat mig med senaste timmarna.. Bakat tekakor och studerat juridik.
Tänkte jag kunde lägga upp receptet!

Tekakor, ca 18st
1 paket jäst
3 dl mjölk
2 dl vatten
100 g smör
1,25 dl strösocker
1/2 tsk salt
mjöl

Smält smör i en kastrull, tillsätt sedan mjölk och vatten. Det ska bli 37°C.

Smula ner jästen i en bunke, tillsät smörblandningen, rör tills jästen är upplöst.

Blanda socker och salt i en skål, häll sen i bunken med jästen och degspad. Häll i mjöl tills det känns bra.

Jäs 30 min. Gör små bollar som du sedan plattar till ordentligt. Lägg på plåtar. Jäs 30 min till.

Gör hål med en gaffel i dem och stoppa sen in dem i ugnen på 220ºC ungefär i ca. 10 min.  När du tagit ut dem penslar du dem med mjölk!

Afiyet olsun! :)

Kommentarer
Postat av: Sandra

Vad duktig du är som bakar:)



Vad häärligt med lite nytt,d et är aldrig fel. Vill köpa nytt till garderoben, lite nya vårkläder vore inte helt fel:)

2011-03-04 @ 20:11:31
URL: http://saaka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0