Tjugotredje februari

God morgon!
Nu ska jag alldeles strax gå för att köra ett gympass! Ladda för en dag i jusidikens böcker. känner mig än sålänge väldigt nervös för detta!

Igår på kvällen kollade jag och Y på en turkisk film av Mahsun kırmızıgül, nämligen Güneşi gördüm.
Den var bra men väldigt hemsk. Vi såg den på Youtube med engelsk text så det var perfekt.

Den handlar om en kurdisk by uppe i bergen där det är en stor familj som bor. Efter en del konflikter säger militären att de måste flytta därifrån inom en viss tid. En del av familjen flyttar till istanbul och en del till Norge.
I den familjen som flyttar till Norge finns tre söner, en av dem åker med föräldrarna till Norge. Hans ena ben är borta då han trampat på en mina i byn. Hans ena bror är i den turkiska militären och den tredje var medlem i PKK.

Familjen i Istanbul består av tre bröder och deras pappa. Huvudpersonen (Mahsun kırmızıgül) visas i början att han blir pappa för femte gången, han vill gärna ha en son, men det blir en dotter till men ett år senare efter det får han även en son. Den ena brorn är transsexuell och detta är inte något som tillåts, speciellt av den tredje bordern. En massa saker händer och tårarna var nära hela tiden. Så annorlunda och främmande för oss som är uppvuxna i väst ändå.

Se den!

Kommentarer
Postat av: frida

tack sötis :)

kram

2011-02-23 @ 09:15:59
URL: http://fridaingvarsson.blogg.se/
Postat av: Anna

Ohh den filmen fastnade jag för! Den är bra!

2011-02-23 @ 12:44:19
URL: http://Http://annisen2.blogg.se
Postat av: Tina

sv: haha den dök upp i den högra listan på youtube när jag hade sökt på något annat och jag satte på play och bara satt och flinade :D

2011-02-23 @ 15:49:15
URL: http://www.tinasmelodi.blogspot.com
Postat av: Sandra

Waauu vilken film.. Känner mig helt rörd nu ju..



Kramar

2011-02-25 @ 11:07:09
URL: http://saaka.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0