Mitt gamla jag

I brist pa annat att göra har jag last böcker som jag lanat av Zandra.
Lyckligtvis alskar hon nastan bara, liksom jag biografier och verklighetsbaserade böcker.
Laste först En tillrackligt vacker dag för att dö - handlar om en svensk tjej (aven hon som skrivit den) som bodde större delen av sin ungdom i Brasilien dar hon först fick barn med en man men lamnade honom eftersom att han fick alkoholproblem. Sedan traffade hon en man som hon föralskade sig sa valdsamt i, de fick en dotter och levde lyckligt familjeliv. Eller inte han var en del av den Brasilianska kokainmaffian och ja, man kan tanka sig avd som ingar i hennes liv alldeles för snart..       
Tyckte inte alls om hur den var skriven och managa av handelserna kandes alldeles för onaturliga. Dock fick jag en stark kansla av att vilja aka dit och uppleva karnevalen. Trots all skit som hander dar som hon beskriver... Hon alskar dock landet och sag det langt efter att hon kommit tillbaka till Sverige, Brasilien som sitt och sina döttrars hemland.

Den andra boken jag last heter Nar ingen annan ser (kommer inte ihag vad originaltiteln ar). Har kan vi snacka om en bok som ger en magont. Den handlar om Duncan (som skrivit boken) en liten kille fran en vanlig familj i england som blir sexuellt utnyttjad av sin pappa i tio ar.. Mjaa.. Den var valdigt magstark men man vill inte sluta lasa. Jag vet inte varför jag laser böcker som denna egentligen. Man tror knappt att det ar sant.
Vet inte om jag gillar hur denna bok ar skriven heller. Kanns valdigt hoppig, som att han skriver ner det första minnet han tanker pa med tre meningar för att sen skriva om nagot helt annat. Fast jag tyckte om boken i alla fall. trots att den ar hemsk.

Nu haller jag pa att laser den sista boken jag lanat som heter Innan jag dör (before I die) denna ar dock hör och hapna inte en sann historia, men den skulle kunna vara. Den handlar om en 16arig tjej som har leukumi och ska dö. Men innan hon dör vill hon uppleva en del saker och skriver darför en lista. Har redan hunnit grata en del ganger och igar fick den mig att börja tanka pa en massa saker, tillexempel överhur mycket jag alskar min familj. Hur mycket jag alskar Yakup och hur jag har matt under tidiga tonaren och varför. För första gangen i mitt liv skrev jag ner pa ett papper precis, precis hur jag har kannt mig och hur jag kanner nu. Det var sa befriande. Har kommit ungefar halften av boken och jag alskar den.

Under gymnasiet har jag inte ahft tid att lasa sa mycket böcker utöver dem som skolan har tvingat oss att lasa.. Men det fanns en tid da jag slukade böcker och hade jag haft med mig fler eller lanat da hade jag nog kunnat lasa en fyra fem böcker pa en vecka. Underbart. Finns knappast nagot som ar lika stimulerande att lasa en bok, att fa vara nan annan och lara sig nagot.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0