Effektivt

Hade en hyffsat kort och skön dag i skolan idag.
Kollade på den svenska dokumentären "The planet" på NK:n. Den var på engelska för att resten av världen ska kunna ta del av den. Jag fick ont i magen av den. Riktigt ont. som en jävla ångestklump svaldes rakt ner. Handlade såklart om våra miljöproblem på stackars lilla tellus. Mest handlade den om den otroliga överkonsumtion vi i västvärlden håller på med. Helt förjävligt och det går nog att påstå att vi i Sverige ligger mycket, mycket högt upp på den listan. Fy fan man vill ju bara göra nåt liksom, frågan är om det inte är försent?
Den var jävligt bra gjord, alltså jag kan förstå om folk utanför norden tycker att vi är ett udda folk. Hur ska jag förklara det här utan att få det att låta som nåt som det inte är meningen att det ska låta som.... Vi är speciella. Alltså, vi använder oss av musik och rörlig bild som jag inte tror att folk är vana vill, men det är en av anledningarna till att den här filmen blev så jäkla effektfull. Ljuden och musiken de valt att lägga in och hur de har lagt in bilder och klippningen. Ja jag vet inte, det känns så typiskt svenskt på nåt sätt. Alltså. Om vi säger som såhär, skulle Sverige och USA vara musik så skulle USA vara mainstream och vi Alternativt så att säga.
Anyway, filmen fick mig att tänka till, vi hann dock inte se hela, men man tydligen se den på SVT-play, så det är ett tips.

Nu till ett mycket mer världsligt problem. Vad ska jag ha på mig ikväll.. Klädångesten är stoooooor.
Ska ha en grym kväll i alla fall.. Resten av världen får jag deala med imrogon!
PUSS

Kommentarer
Postat av: martina

haha ;)

2009-01-30 @ 13:56:17
URL: http://segersteth.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0